Forslag til nødvendige ensretninger af gader i Haderslev indre by.
-
Forslag til nødvendige ensretninger af gader i Haderslev indre by.
Jeg har fremsendt dette forslag, først og fremmest fordi det efter min mening vil skaffe flest mulige parkeringspladser i den indre by både til firmaerne, beboerne og ikke mindst turisterne, men der er flere fordele.
Altså er mine formål :
Formål 1 : At skaffe flest mulige parkeringspladser i den indre by til fordel for alle. I langt de fleste af de viste ensrettede gade, der jo i dag har mindst to vejbaner, vil man, mindst i den ene side let kunne lave skråparkeringspladser. På Jomfrustien og måske også på Bygnaf i begge sider. I Ny Allé-gade og Marigade vil beboerne også få langt flere parkeringspladser og så endda blive fri for de mange zigzaggende gennemkørende biler
Formål 2 : At skaffe en langt mere glidende trafik hvor selv benzinbiler er mere klimavenlige, modsat nu hvor man skal holde med motoren i tomgang ved næsten alle lysreguleringer, og i øvrigt køre rundt efter parkeringspladser tæt ved butikkerne, og igen hver gang man skal flytte til en anden parkeringsplads.
Mit forslag giver nemlig også mulighed for helt at fjerne lysreguleringerne på Jomfrustien og ved Rema, ja, og jeg kan også se at lysreguleringen
Sejlstensgyde/Sydhavnsvej godt kan undværes.Formål 3 : Når man skal lave så store ændringer på Jomfrustien bør man også se på trafikken i hele den indre by. Jeg har her selv kun stillet forslag til den østlige bydel da det jo drejer sig om Jomfrustien med tilliggende gader, men der er ingen tvivl om at resten af den indre by med Nørregade og Gravende også i samme projekt, bør inkorporeres med ensretninger.
Formål 4 : Både tidsmæssigt og klimamæssigt vil disse ændringer kunne give mange fordele. Ja, og trafikken vil glide generelt meget lettere.Kommentarer til de enkelte gadeændringer:
Først at bemærke, ja, så er dette forslag jo kun én mulighed, du kan sikkert have andre forslag, også til de forskellige ensretninger??
Har du forslag til ensretninger i den indre by (naturligvis også ud over Jomfrustien) eller for den sags skyld for hele byen, så kan du her offentliggøre dit forslag evt. også med en tegning eller et bykort, helt modsat som hvis du sender det til kommunen, der nok arkiverer det lodret.
Du kan selv lægge dem ind på siden, eller hvis det er lettere så sende dem til mig på :
E-mail : ao@waow.dk
Bemærkninger til de enkelte gader:
Aastrupvej :
Der skal laves hajtænder, eventuelt fuldt stop, både for øst- og vestfra kommende trafik, således at trafik fra Ny Allégade får forkørselsret til Aastrupvej.Jomfrustien :
Jomfrustien forbi Kvickly kunne også ensrettes mod vest, men det kræver nok en nærmere plan for indkørsel til Kvickly.Lysreguleringen Jomfrustien/Allégade fjernes.
REMA området :
Lysreguleringen Ved Ridehuset/Sejlstensgyde fjernes
Indkørsel til Rema :
Rema kan kun tilkøres ad Sejlstensgyde og kun fra nord.
Kommer man fra syd og vil ind til Rema, skal man en lille tur rundt via Ved Ridehuset og Skibbrogade.
Udkørsel fra Rema :
a. Køre ud på Lansenervej syd for Rema via en højresvingsbane mod syd for at køre over Hertug Hans Broen til Sydbyen.
Bemærk, der kan ikke køres lige over mod øst til Ved Ridehuset.
b. Køre ud på Lansenervej nord for Rema via en højresvingsbane for straks efter igen at svinge til venstre ad Ved Ridehuset eller eventuelt straks ved Lansenervej for at blive i Nordbyen.
Ved vej-T Sejlstensgyde / Sydhavnsvej
kan lysreguleringen med stor fordel også helt fjernes, ved at male hajtænder et par steder.Samlet set vil de ensrettede gader reelt kunne give mange fordele.
Naturligvis kommer man til at køre en lille omvej for at nå sit mål, og enkelte beboere vil få lidt mere trafik i gaden, men dette skal så sættes op mod alle generelle fordele.
• Mange flere bynære parkeringspladser. Relativt billigt at anlægge.
• Lettere, mere glidende og behageligere trafik, både for biler, cykler og gående.
• Ingen unødige tomgangsstop ved lysreguleringer.
• Langt mere klimavenlig trafik i den indre by.
• Og som det allervigtigste væsentlig større muligheder for mange små oaser med hyggepladser med grønne beplantninger – og behagelige bænke – især i den indre-/gamle bydel.
Endelig kan man jo desværre se for sig, at det der skulle blive en hyggelig rekreativ park på Jomfrustien, vil med kommunens plan blive gennemskåret af bred bred hovedfærdselsåre i stedet for kun at blive ét vejspor i én retning.En stor Parkeringskælder under Dammen, som vi er mange der gennem årene har forslået, vil jo være prikken over i´et, og hvis man nu skal tømme Dammen for at rense den for giftaffald, ja, så er muligheden der jo.
Arne Ohlsen.
E-mail : ao@waow.dk